
Aktivity pre deti s autizmom v domácom prostredí
formou arteterapie
🗓 Kedy: každú stredu
⏰ Čas: 14:00 – 16:00
💻 Kde: online ZOOM
Pomáhame rodičom detí s autizmom priniesť arteterapiu priamo domov. Spoločne tvoríme jednoduchým a hravým spôsobom, aby sa deti mohli prejaviť, uvoľniť a podeliť o svoje pocity aj bez slov.
Tieto chvíle podporujú ich tvorivosť, otvárajú priestor pre blízkosť a porozumenie medzi rodičom a dieťaťom a prinášajú radosť z tvorenia do bežných dní.
Prínosy pre dieťa s PAS:
Rozvoj jemnej motoriky, koncentrácie a vnímania
Možnosť vyjadrenia emócií a myšlienok cez tvorbu
Zníženie napätia a úzkosti cez upokojujúce aktivity
Podpora sociálnych a komunikačných zručností
Prínosy pre rodiča:
Jednoduchý a praktický návod, ako s dieťaťom doma pracovať cez tvorivé činnosti
Možnosť vybudovať pevnejšie citové väzby s dieťaťom
Väčšie pochopenie vnútorného sveta dieťaťa
Pocity naplnenia a zmysluplného spoločného času
Informácie o platbe: Suma za workshop je 10,00 €
Prihlásiť sa je potrebné PRIHLASOVACOM FORMULÁRI
Účastnícky poplatok je potrebné uhradiť bankovým prevodom.
Až po uhradení účastníckeho poplatku sa Vaša prihláška považuje za záväznú a zašleme Vám link na pripojenie na zoom.
Názov účtu : PRAEMIUM-PERMANSIO s.r.o. Košice
Číslo účtu : 2622716643/1100
Banka : TATRA BANKA a.s.
Variabilný symbol : PAS
SWIFT : TATRSKBX
Účel platby : meno, priezvisko, adresa účastníka
IBAN : SK7711000000002622716643
Správa pre príjemcu : PAS
Ak máte otázky, neváhajte nás kontaktovať :anka.rozpravky@gmail.com
Aktivity pre deti s autizmom v domácom prostredí formou arteterapie
10.9.2025 „Točí sa mi točí“
Ako udržať pozornosť dieťaťa s autizmom pri tvorivej aktivite. Organizácia priestoru, Otáčanie, rotácia, krúženie. Pomôcky: točňa, farby, štetce.
17.9.2025 „Farebné bubnovanie“
Ako využiť, papiere, kartóny, staré plachty, farby a náradie, ako štetce, slamky, klasy, paličky. Podporíme taktilné vnímanie prostredníctvom farieb a netradičných predmetov.
21.9.2025 „Čo je doma to sa počíta“
Využitie vidličky, tĺčika na mäso, sitka, varechy a farieb. Ako stanoviť v tvorivých aktivitách hranice. Poskytnutie predmetov, ktoré dieťa s PAS nepoužíva bežne. Uvoľnenie, hravosť a zároveň učenie sa, ako ukončiť činnosť.
1.10.2025 „Domček, sviečka, panáčik“
Vytvárať vzťahy medzi predmetmi, využitie plamienka, akýkoľvek napríklad svietnik v podobe domčeka, vonná lampa v podobe domčeka, domček z kovu, keramiky. Jednoduchý panáčik, vysoký aspoň 8 cm. Postupne pridávať panáčikov rôznych farieb. Popis aktivity a vysvetlenie.
8.10.2025 „ Farebné cesty a cestičky“
Veľké farebné výkresy, alebo noviny nalepené na kartóne, kartóny zafarbené, ľahké zvyšné sololitové dosky zafarbené, štvorce alebo obdĺžniky zo zvyškov tapiet alebo koberčekov. Pripraviť rovnaké veľkosti ale aj rozličné veľkosti. 5 rozličných predmetov.
15.10.2025 „Z múky, vody, nie sú škody“
Miska, múka, krupica, voda, farba, miesenie, rozťahovanie na doske rukami, posypať strukovinou, kokosom, makom. Okrem stimulácie horných aj dolných končatín vytvárame s deťmi s PAS netradičné predmety, umelecké obrázky ako výpoveď dieťaťa s PAS.
22.10.2025 „Kvapaliny, kvapky, frkanie“
Relaxačná aktivita, vybrať vhodné prostredie, kvapkadlá napríklad z kvapiek do nosa, do uší, do očí, malé plachtičky máčať do farebnej vody a žmýkať na plochu, bublifuky, nádoby na miešanie farieb a vody, frkanie štetcom, umelohmotné pipety, náhrady pipiet. Činnosť, ktorá podporuje dlhodobú pozornosť. Odstraňujeme strach zo zašpinenia sa, alebo odstraňujeme postupne takzvané špinenie. Niektoré deti s PAS sa potrebujú tzv."vyšpiniť", aby začali kresliť, maľovaťa vytvárať.
29.10.2025 „Trhanica“
Plachty, staré veci, nožnice pre nastrihávanie látky, trhať hrubšie pásy a postupne na tenšie, pre deti s oslabenou motorikou pripraviť kartónové kruhy, po obvode ich nastrihnúť a nechať deti ohýbať nastrihnuté konce, až keď to zvládnu, ponúknuť trhanie natrhnutých tenkých papierov. Vedierko, voda, lepidlo, natrhané kúsky máčame a ukladáme na pevnú nepremokavú plochu.
5.11.2025 „Drevohra maľuje“
Ako tvoriť s dieťaťom prostredníctvom drevohry alebo zvonkohry. K tejto aktivite budeme potrebovať drevohru, môžme ju zakúpiť, alebo vyrobiť si ju. Je potrebné, aby vydávala zvuk. Aktivita je určená pre deti s PAS, ktoré sú stále veľmi uzavreté a pasívne.
12.11.2025 „Tu je Pat, tam je Mat, maľuje nám hmat“
Využitie, rukavíc, igelitu, bublinkovej fólie, gázy a farby. Skúmanie, experimentovanie. Dotyk s neobyčajným povrchom spolu s farbami dokáže dieťa s PAS motivovať k skúmaniu a zároveň zaujať, pretože tieto povrchy zanechávajú špecifické pečate na povrchu. Naučíme sa ako znížiť hladinu úzkosti prostredníctvom farieb a tvarov u dieťaťa s PAS, pri dotyku s iným povrchom.
19.11.2025 „Tu pastelka, tam je fén, maľovať ja veru viem“
Arteterapeutická aktivita pre deti, ktoré sa neboja monotónnych zvukov, ako fén, kosačka, vysávač, či mixér. Roztápanie pastelov pomocou fénu. U niektorých detí s PAS môže vyvolať opak pasivity. Napríklad Rettov syndróm. Neoverené, zatiaľ len u mňa na praxi som zaznamenala. Naopak, u detí s Touretovým syndrómom alebo s PAS spojenú s ADHD môže táto tvorivá činnosť vyvolať upokojenie nervovej sústavy,
26.11.2025 „Kvalita pred kvantitou“
Časté opakovanie je dôležitejšie, ako rýchlosť zmeny aktivít.
Odborný garant

PhDr. Monika Piliarová, PhD.
Klinická psychologička, psychoterapeutka, arteterapeutka a supervízorka s rozsiahlymi odbornými skúsenosťami v oblasti duševného zdravia. Získala tiež akreditované vzdelanie v arteterapii na Terra Therapeutica v Bratislave a ďalej sa špecializovala v arteterapii pod vedením Beate Albrich. Od roku 2002 je riaditeľkou a zakladateľkou Denného centra duševného zdravia PRAEMIUM-PERMANSIO s.r.o. a Rehabilitačného strediska Facilitas n.o., kde sa venuje komplexnej starostlivosti o duševné zdravie.
Workshopom sprevádza

Anna Košičanová Vašková –
skúsená arteterapeutka s dlhoročnou praxou v práci s deťmi s autizmom. Od roku 2011 pôsobí ako arteterapeut a vedie arteterapeutické centrum MARIAH. V centre prepája tvorbu z hliny, prácu na hrnčiarskom kruhu, maľbu, hudbu aj dramatizáciu, aby deťom priniesla priestor na vyjadrenie a radosť z tvorenia.